Lewis Hamilton párjai
Valtteri Bottas elődjei
A 2017-es Formula-1-es világbajnokság egyik legnagyobb kérdése, hogy a címvédő megüresedő helyére érkező Valtteri Bottas milyen teljesítményt nyújt a Mercedesnél. A 2016-os év végén diadalmaskodó Nico Rosberg mindenkit meglepve pár nappal az abu-dhabi-i dráma után bejelentette a visszavonulását, ezzel nehéz helyzetbe hozva a háromszoros konstruktőri bajnok istállóját. Hetekig röpködtek a nevek a szaksajtóban, hogy ki is lehet 2008, 2014 és 2015 legjobb pilótájának a csapattársa. Végül megszületett az egyezség és a Mercedes leigazolta a Williams finn pilótáját Lewis Hamilton mellé, de őszintén szólva inkább mögé. A hidegvérű Bottas még sosem vezetett világbajnok aspiráns autót és sosem volt Hamiltonhoz fogható ellenfele házon belül, így nem egyértelmű megbízható teljesítményének megtartása. Az új páros összeállásával kapcsolatban utánanéztem, hogy Valtteri Bottas kiknek a stafétáját veszi át a brit versenyző csapattársaként.
2007-Fernando Alonso
Lewis Hamilton 22 évesen került az autóversenyzők elitkörébe, miután az előző szezonban megnyerte a GP2-es sorozatot. A fiatal brit rögtön az előző években világbajnoki címért küzdő McLaren istállóhoz került, így versenyképes autót kapott maga alá. Nem volt azonban könnyű dolga, ugyanis csapattársnak egy bizonyos Fernando Alonsot kapott maga mellé, aki az előző két szezonban egyaránt a legtöbb pontot gyűjtötte a Renault színeiben. Az ifjú trónkövetelő rögtön az első futamon jelezte terveit a kétszeres spanyol világbajnoknak: dobogóra állt az Ausztrál GP-n. Júniusban megszerezte pályafutása első győzelmét és ezzel végleg bejelentkezett a világbajnoki címre. A csapatot viszont az elhíresült kémbotrány miatt kizárták a bajnokságból, így már csak az egyéni címre hajthattak a pilóták. Alonso és Hamilton között azonban forrt a levegő, ami a magyar nagydíjon csúcsosodott ki. Az időmérő edzésen a spanyol szántszándékkal feltartotta ifjú riválisát a boxutcában, hogy ne tudjon javítani kvalifikációs idején. A szezonzáróra Hamilton érkezett első számú esélyesként, ám elrontotta a futamot, így a nevető harmadik, Kimi Räikkönent koronázták világbajnokká. Alonso és Hamilton azonos pontszámmal zártak, azonban a vb ezüstérmese az újonc lett több győzelmének köszönhetően.
Lewis Hamilton 109 pont-vb. 2.
Fernando Alonso 109 pont-vb.3
2008-Heikki Kovalainen
Az előző szezon feszültségei és balhéi miatt Fernando Alonso rögtön az első szezonja után elhagyta a McLaren istállót, így a fiatal és heves természetű Hamilton csapattárs nélkül maradt. A csapat a fiatal, mérsékelt, szerény Heikki Kovalainent választotta az ifjú titán mellé. A finn nem hazudtolta meg nemzetiségét, végig higgadt maradt a szezon során, nem balhézott egyszer sem, megfelelő csapattársa volt Lewisnak. Az előző szezonhoz képest Hamilton is érettebben versenyzett, tanult sok hibájából és kihasználta, hogy egy gyengébb képességekkel bíró vetélytársa lett házon belül. 2008-ban ismét egy Ferrari pilótával, Felipe Massával harcolt a trónért, amely az utolsó futam utolsó kanyarjáig kérdéses volt. A rendkívül izgalmas és szívszorító drámában végül Lewis Hamilton második szezonjában Forma-1-es világbajnoki címet nyert!
Lewis Hamilton 98 pont-vb. 1. VILÁGBAJNOKI CÍM
Heikki Kovalainen 53 pont-vb. 7.
2009-Heikki Kovalainen
A 2009-es szezon jelentős szabályváltozásokat hozott, amelyek teljesen felborították az erőviszonyokat. Ez volt Lewis Hamilton leggyengébb éve, az első félévben végig szenvedett a szinte vezethetetlen McLarennel. A nyári szünetet megelőző magyar nagydíjra azonban valamit talált a világbajnok és csapata, óriási meglepetésre megnyerte a futamot a brit! Az ezután következő versenyeken magára talált a legendás istálló és Hamilton megkezdte a felzárkózást, de az első két helyen tanyázó Red Bull-t és Brawn GP-t már nem tudta befogni. A csapaton belüli házi csatát ezúttal is a fiatal finnel, Heikki Kovalainennel kellett megvívnia, amelyet Hamilton ezúttal is fölényesen nyert.
Lewis Hamilton-49 pont vb. 5.
Heikki Kovalainen-22 pont vb. 12.
2010-Jenson Button
A Brawn GP-t egyetlen szezon után megvásárolta a Mercedes gyár, az így kialakult helyzetben pedig a McLaren lecsapott Jenson Buttonra, 2009 világbajnokára. Hamilton így újra nagyon erős ellenfelet kapott a garázs másik oldalára. A két versenyző között azonban nem alakult ki komoly konfliktus annak ellenére, hogy egészen őszig mindketten harcban voltak a világbajnoki címért. Ezt főleg Button békés és nyugodt természetének köszönhette a csapat, de Hamilton is egyre érettebben viselkedett és kezelte a jelentkező problémákat. A tapasztaltabb brit sokat tanított a még mindig nagyon fiatal Lewisnak és a szezon végére kifejezetten jó kapcsolat alakult ki a két szigetországi pilóta között. A világbajnokságot azonban főleg a két Red Bull versenyző, Sebastian Vettel és Mark Webber uralta, akik öldöklő küzdelmet folytattak a Ferrari új ászával, a jó öreg Fernando Alonsoval. Hamiltonnak ennek ellenére matematikai esélye az utolsó futamra is maradt, hogy visszahódítsa a Forma 1 koronáját, de a véletlenek nem kedveztek, így végül negyedikként zárt az összetett versenyben, egy pozícióval megelőzve Jenson Buttont. Hamilton háromszor, míg csapattársa csak kétszer emelhette magasba a futamgyőzelemért járó serleget.
Lewis Hamilton-240 pont vb. 4.
Jenson Button-214 pont vb. 5.
2011-Jenson Button
A 2011-es szezonban Hamilton kicsit visszafogottabban teljesített, mint azt megszokhattuk tőle. Az autó teljesítménye ebben az évben nem tette lehetővé, hogy csatában legyen a világbajnoki címért, de három futamgyőzelmet így is szerzett. Jenson Button is ugyanennyi elsőséget gyűjtött, azonban a szokásoktól eltérően most ő volt a megbízhatóbb és többször is többet hozott ki a McLarenből, mint azt az autó engedte volna. Hamilton jóval többet szenvedett és ennek köszönhetően pályafutása során először elvesztette a házi csatát! Frusztráltsága ellenére azonban természetét meghazudtolva komolyabb vita és balhé nélkül zárta a szezont, Buttonnal meglévő jó viszonya is megmaradt. A 2010-es bajnok Sebastian Vettel azonban verhetetlen volt, a jobb McLaren pilóta sem tudta megközelíteni.
Jenson Button-270 pont vb. 2.
Lewis Hamilton-227 pont vb. 5.
2012-Jenson Button
A következő szezonnak változatlan pilótapárossal vágott neki a McLaren, de az igazán nagy sikerek ezúttal is elmaradtak. Nagyon hektikusan indult az év, az első nyolc futamon nyolc különböző pilóta diadalmaskodott! De ezután helyreállt a világ rendje és az előző szezonhoz hasonlóan Vettel fokozatosan elkezdte uralni a bajnokságot, míg a második legerősebb autónak a Ferrari bizonyult. Hamilton frusztráltságát növelte, hogy a McLaren egyre többször hibásodott meg, miközben a Kimi Räikkönen vezette Lotus minden futamon célba ért és megszerezte az összetett világbajnokság bronzérmét Lewis előtt. Jenson Button szezonja is visszafogottabb volt az előzőhöz képest, le is maradt két ponttal a motiváltabbnak tűnő, de talán épp ezért frusztráltabb Hamilton mögött. Az év vége felé közeledve egyre több kritika hagyta el a fiatalabb brit száját és egyértelművé vált, Hamilton csapatot vált.
Lewis Hamilton-190 pont vb. 4.
Jenson Button-188 pont vb. 5.
2013-Nico Rosberg
A várt váltás be is következett, a 2013-as évtől Lewis Hamilton a Mercedes istálló versenyzője lett, csapattársává pedig a német Nico Rosberg vált. Rosberg Hamilton gyerekkori barátja és versenyzőtársa volt, a gokartos és GP3-as éveik alatt. A 2010-ben elindult Mercedes projekt nem hozta meg az addig várt hatást, így Hamilton nem világbajnok aspiráns csapathoz került, ennek ellenére kedvenc futamát, a magyar nagydíjat megnyerte! Nico Rosberg ugyan eggyel többször diadalmaskodott, de a végelszámolásnál a brit pilóta végzett előkelőbb helyen. A két csapattárs viszonya azonban még nem vált ellenségessé, ahogy azt a következő szezonokban láthattuk. A baráti kapcsolat hűvösödött, de komolyabb balhé nélkül ért véget az év.
Lewis Hamilton-189 pont vb. 4.
Nico Rosberg-171 pont vb. 6.
2014-Nico Rosberg
A 2014-es év 2009-hez hasonlóan komoly szabálymódosításokkal indult, amelyeknek köszönhetően a Rosberg-Hamilton páros vezette Mercedesek az élre kerültek. Az első futamon ugyan Hamilton kiesése miatt nem arattak kettős győzelmet, viszont a következő öt nagydíjon igen, majd a szezon hátralévő részében még hatszor. Hamar eldőlt a konstruktőri világbajnoki cím és csak egymással versenyzett Nico és Lewis, emiatt fokozatosan egyre hűvösebbé vált a viszony a Mercedes garázsban. Többször kerék-kerék elleni csatákat vívott a két pilóta, amelyeknek köszönhetően a versenyfelügyelőknél ért végett egy-egy ügy. 2014 végén végül Lewis Hamilton megszerezte élete második világbajnoki címét, összesen tizenegy győzelemmel!
Lewis Hamilton-384 pont vb. 1. VILÁGBAJNOK
Nico Rosberg-317 pont vb. 2.
2015-Nico Rosberg
A 2015-ös év nem hozott jelentős változást, megmaradt a Mercedes dominancia. Egyedül Sebastian Vettel tudott néhány futamot nyerni, de összetettben nem jelentett veszélyt a világbajnoki elsőségre, így a kérdés ugyanaz volt, mint az előző évben: Rosberg vagy Hamilton? Mindkét pilóta jól vezetett, saját hibából egyikőjük sem vesztett el győzelmet. Az előző szezon világbajnokaként Lewis jó adag önbizalommal felvértezve azonban több győzelmet aratott és ezzel folyamatosan növelte előnyét a bajnokságban. Végül a tizedik siker után az Egyesült Államok Nagydíján bebiztosította harmadik világbajnoki címét! A maradék három versenyt behúzta Rosberg, amivel jókora lendületet szerzett a 2016-os évre. Hamilton saját bevallása szerint az utolsó nagydíjakra már nem tudott ugyanúgy koncentrálni a diadal mámorában, mint az előzőekre. A szezon alatt a két csapattárs többször már nem is beszélt a másikkal, már-már a Prost-Senna időket idézte viszályuk, amit az istálló vezetői sem tudtak kezelni. Hamilton természetével és vérmérsékletével nem tudta higgadtan kezelni, hogy egy hozzá hasonlóan jó és motivált csapattársa van, akinek személyisége nem a Jenson Button féle brit úriemberre hasonlított. A viszály ellenére a Mercedes természetesen megint behúzta a konstruktőri világbajnoki címet technikai fölényének köszönhetően.
Lewis Hamilton-381 pont vb. 1. VILÁGBAJNOK
Nico Rosberg-322 pont vb. 2.
2016-Nico Rosberg
A 2016-os évet az előző évekhez képest némi meglepetésre Nico Rosberg kezdte sokkal jobban, miközben Hamilton útját sorra különböző műszaki problémák állták el. Ez a pechsorozat a szezon végéig kitartott, miközben a német pilóta okosan és higgadtan versenyzett az év szinte teljes egészében. Kettejük kapcsolatának mélypontja négy Rosberg siker után a Spanyol Nagydíjon jött el, amikor a két Mercedes az első körben összeütközött, ezzel megfosztva magukat a diadaltól. Az eset után mindkét fél a másikat hibáztatta, a vezetőség pedig komolyan elbeszélgetett versenyzőivel. A következő időszakot Hamilton uralta, hiszen hétből hat futamot megnyert a nyári időszakban, köztük átvészelve egy újabb házon belüli ütközést. Ezt követően azonban Rosberg robbantott, Hamiltont pedig újabb balszerencse hullám kapta el és négy futammal a vége előtt a britnek már nem volt elég "csak" megnyerni a versenyeket, a németnek legalább egyszer másodiknál rosszabb helyen kellett volna beérnie. Ez nem történt meg, négy Mercedes kettős győzelem következett Lewis-Nico leosztásban, így Hamilton karrierje során mindössze másodszorra elvesztette a házon belüli csatát. Rosberg viszont óriási meglepetésre a drámai szezonzáró után pár nappal bejelentette visszavonulását. Saját bevallása szerint a világbajnoki címnél és Lewis Hamilton legyőzésénél többet már nem akar és nem tud elérni pályafutása során.
Nico Rosberg-385 pont vb. 1. VILÁGBAJNOK
Lewis Hamilton-380 pont vb. 2.
2017-Valtteri Bottas
Nico Rosberg visszavonulásával jelentős űr keletkezett a Mercedes pilótapárosában. Ennek az űrnek a betöltésére érkezett a Williams versenyzője, a finn Valtteri Bottas, aki a 2016-os szezon összetett nyolcadik helyén végzett. Az igazi kérdés, hogy a finn a megfelelő csapatárs-e Hamilton mellé. Személyiség és vérmérséklet alapján a legjobb választásnak tűnik, Bottast mindig elkerülte minden balhé, egy komolyabb kirohanására sem emlékezhetünk. Hamiltonnak már volt egyszer finn csapattársa, akivel ugyan nem volt baráti a viszonya, de probléma és balhé nélkül hozták le az együtt töltött 2 évet. Az igazi kérdés a teljesítmény lesz, hiszen Valtteri sosem vezetett világbajnok esélyes autót. Persze az első futamig nem szabad kijelenteni, hogy a Mercedes dominanciája marad, ugyanis a 2017-es szezon előtt is jelentős technikai szabályváltozások lesznek. Bottas eddig négy szezonon van túl, amely alatt kilencszer állhatott dobogóra és egyszer volt övé a futam leggyorsabb köre. Mindegyik szezonjában megelőzte csapattársát a pontversenyben és az időmérő-párbajban is, balesetbe pedig saját hibájából egyszer sem keveredett bele, így megbízhatóságára sem lehet panasz. A mozdítható és igazolható pilóták közül a Mercedes a legjobb döntést hozta, már csak Valtteri Bottasnak kell megszolgálnia a bizalmat és felvenni a kesztyűt a csapatársával, a mezőny egyik, ha nem a legjobb pilótájával, Lewis Hamiltonnal.
Március 26-án Melbourne-ben, az első versenyen már láthatjuk is, hogyan sikerül neki.
Budai Márton