Ilyen volt 2018-as szezon
Lewis Hamilton biztosította legenda státuszát, a Williams és a Mclaren előtt hosszú út áll, a Forma 1 "fiatalabb", mint valaha és a glória vitának is vége...
Hamilton a F1 bajnokok bajnoka
A legjobb csak még jobb lett 2018-ban. Az ötszörös világbajnok megerősítette, hogy a Forma 1 ezen időszaka a Hamilton-éra. De ez az év ennél még több volt a Mercedes pilótának. Lewis elérte karrierje csúcsát és valaha volt legjobb szezonját zárta, történelmileg pedig eddigi legfontosabb világbajnoki címét nyerte.
A 800-nál is több pilótából, akik a Forma 1-ben versenyeztek csak 33-an nyertek világbajnokságot. Ebből a 33-ból csak 16-nak sikerült többször is ez a bravúr. A levegő még ritkább a kétszeres- és háromszoros bajnokok fölött, a lista mindössze öt nevet tartalmaz. Hamilton most még magasabbra emelkedett, csatlakozott az elit elitjéhez, egy csoporthoz, ami korábban Juan Manuel Fangioból és Michael Schumacherből állt.
Az ötödik világbajnokságnak megfelelően nem volt egy egyszerű menet, hiszen fő riválisa a szintén négyszeres bajnok, Sebastian Vettel volt. A szezon úgy indult, ahogy sokan vártuk: harc az ötödikért. De miközben Vettel és a Ferrari egyre többet hibázott, addig Hamilton és a Mercedes a valaha volt legjobb szezonjukat hozták. Lewis lett az első pilóta, aki 400 pont felett zárt egy szezont. (Természetesen ez a megváltozott pontrendszer és a futamok számának növekedése miatt is van.)
Németország volt a forduló pont
A bajnokságot végső soron a Ferrari fejlesztési lemaradása döntötte el, ami különösen Szingapúrban, Oroszországban és Japánban volt szembetűnő. De a sok fordulat, esemény és hiba közül egyértelműen a legemlékezetesebb Németország, amikor Sebastian Vettel a vezető helyről esett ki. A változó időjárási körülmények közti kicsúszás volt a négyszeres bajnok legszembetűnőbb és az egyik legtöbbe kerülő hibája a sok rossz döntéssel és szerencsétlenséggel teli évben. 2018 nem volt túl kedves Vettelhez, 2019 pedig még nehezebb lehet, hiszen Lewis Hamilton üldözése mellett házon belül is oda kell figyelni új, ambiciózus csapatársára, Charles Leclercre.
Az előszezon alatti glória körüli viták nem tartottak sokáig
Hányan hallottunk szezon közepén a glóriáról? És még inkább. Hány kritikus panaszkodott a Spa-i belga nagydíj után? Charles Leclerc komoly balesetet úszott meg karcolások nélkül köszönhetően a "halo"-nak, azaz a glóriának. Az utolsó futamon, Nico Hülkenberg fejen átfordulása is bizonyította az új védelmi eszköz létjogosultságát.
A Mercedes az első számú a Forma 1-ben. De meddig?
Miközben 2018-ban a Mercedes zsinórban az ötödik dupla bajnoki címet söpörte be, addig szembesültek új, számukra az utóbbi szezonokban ismeretlen szituációkkal. Az első félévben gyakran a Ferrari csomagja volt a leggyorsabb és legjobb, sokszor nyerték meg az időmérőket is. A nyári szünettől kezdve vette csak át a Mercedes a vezetést az új fejlesztéseivel, de továbbra is a Ferrari volt a gyorsabb az egyenesekben, az előző évek tapasztalatai alapján meglepő módon. Az év végére megérkezett a Red Bull is, különösen Max Verstappen vezetésével. Verseny tempóban többször megközelítették a Mercedest is.
Hülyeség lenne azt mondani, hogy egyértelműen a Mercedes a 2019-es szezon favoritja. Annak ellenére is, hogy a legutóbb kiosztotta 10 világbajnoki trófea mind az Ezüst Nyilak Brackley-i központjában van kiállítva. A szakadék már idén is szűkült, a kihívások és szabályváltozások most is lesznek, megalapozottnak tűnik az a várakozás, amelyik alapján izgalmas szezonnak nézhetünk elébe.
Fényes jövő
És különösen fiatal.
Ott lesz a rajtrácson a 19 éves Lando Norris, a 24 éves Carlos Sainz párjaként a McLarennél. A Red Bull párosa még fiatalabb lesz. A 23 éves tapasztalatlan Pierre Gasly érkezik a nála két évvel fiatalabb Max Verstappen mellé. A Scuderia Ferrari náluk idősebb lesz, de az eddigi trendeket felborítva ők is felkarolnak egy fiatalt, a 21 éves Charles Leclerc érkezik.
Eközben a Williamsnél 1 hónappal a 21. születésnapja után fog bemutatkozni George Russell. A Saubernél a rutinos Kimi Raikkönen mellé a 24 éves Antonio Giovinazzi fog beülni. A hagyományosan fiatalokat versenyeztető Toro Rossoban Alex Albon fog debütálni Ausztráliában, addigra ő már betölti a 22. életévét.
A Forma 1-ben mindig ott rejlik a veszély
Péntek van. Szabadedzés. Szezon közepe. A mezőny hátsó részén tanyázó Sauber köröz a pályán.
Egy teljesen szokványos nap. De a Forma 1-ben nincs két ugyanolyan rendes nap, mindig ott leselkedik a veszély. A második szabadedzés során Marcus Ericsson autója irányíthatatlanná válik 350 km/órás sebességnél. Az autó totálkáros, a másnapi időmérő edzésre sem készül el, Ericsson azonban sértetlenül száll ki a ripityára tört Sauberből. Az eset megmutatta a F1 kettősségét: a biztonsági szint sosem látott magasságokig emelkedett, de ennek ellenére ez egy veszélyes üzem. Ennél a sebességénél mindig mindenkinek résen kell lennie.
Daniel Ricciardo egy nagy szerencsejátékos
Az év talán legmegdöbbentőbb döntése az volt, amikor szezon közben Ricciardo bejelentette, hogy elhagyja a Red Bull csapatát a Renault kedvéért. Jó döntés lesz, mint anno Hamilton Mercedeshez igazolása? Vagy olyan balul sül, mint Alonso visszatérése a McLarenhez? Csak az idő a megmondhatója.
Az ausztrálnak furcsa szezonja volt. Monacoban nyert és ekkor még úgy tűnt, akár a vb cím sorsába is beleszólhat, ám ezt követően sorra jöttek a balszerencsésebbnél balszerencsésebb kiesések és műszaki hibák. A monacoi mámor frusztráltságba és csalódásba csapott át, Ricciardo pedig nem tudott többször a dobogóra állni 2018-ban. Nem tudni 2019-ben szerencsésebb lesz-e, de az biztos, hogy rengeteg a kérdőjel következő szezonja körül.
A McLaren útja vissza a csúcsra hosszabb, mint gondolták
A McLaren 2018-as szezonjának nem kellett volna még rosszabbnak lennie, de mégis ez történt. Ugyanazokkal a Renault motorokkal volt felszerelve, mint a Red Bull. Az osztrák istálló egész szezonban tönkre verte a McLarent, de a harmadik Renault motoros csapat, a gyári csapat is szinte minden alkalommal Alonsoék előtt zárt. Az idei szezon nevetségessé tett azt a felfogást, miszerint a McLaren 2016-os autójában kizárólag a Honda erőforrás jelentett problémát, az aerodinamikai rendszerek kitűnőek voltak. Azt hitte a csapat, hogy hosszú utat tettek meg. Az idei szezon azonban mindenki szemét felnyitotta, hogy milyen messze vannak még az élbolytól.
Ennél csak jobb jöhet a Williamsnél
A könyörtelen és szüntelen nyomorúság éve alatt csak az lebegett a Williams csapat tagjainak szeme előtt, hogy következő szezon ennél már nem lehet rosszabb. Az elmúlt évek borzasztó teljesítményeinek ellenére az istálló megőrizte büszkeségét és népszerűségét, ami valószínűleg jövőre sem fog megszűnni. A fiatal tehetség, George Russell párja a sokak által kedvelt lengyel, Robert Kubica lesz, így biztosan sok szimpatizánst fog szerezni a csapat. Kubica visszatérésével egy apró reménysugár megcsillant 2018 végén.
Már csak 108 napot kell várni a következő Forma 1-es versenyig!
Budai Márton
Forrás: Sky sports F1
https://www.skysports.com/f1/news/12433/11555120/conclusions-from-formula-1-2018?fbclid=IwAR2S4oT-HBehiBIQdHIegL-EX6-1DYrggaSnnYPNAfVHeykEhteKaMjEIFI