Mi lesz Alonso szerepe a McLarennél?
Néhány hónappal azután, hogy Fernando Alonso elbúcsúzott a Forma 1-től, máris visszatér! Igaz számára egy új szerepben. A barcelonai tesztek alatt hozták nyilvánosságra, hogy a kétszeres világbajnok lesz a McLaren nagykövete, így F1 autó volánja mögött is láthatjuk majd.
A megegyezést nagyobb hangzavar között jelentették be Spanyolországban. Az előszezon tesztjei alatt a Circuit de Barcelona-Catalunya paddockjában fotósok hada körözött. A felhajtás nem egy mostani versenyző miatt volt, hanem a közelmúlt egyik legjobbja került a középpontba. Alonso úgy döntött, hogy hazájában kilátogat a pályára egy kis szociális életet élni. Itt lehetősége nyílt újra találkozni régi barátokkal, ismerősökkel és kollégákkal, emellett pedig testközelből is felmérhette a legfrissebb autókat. A McLarentől pedig lehetőséget is kapott, hogy részt vegyen a csapat meetingjen és belehallgathatott a csapat rádiózásba is.
Hiába hagyta el a McLarent, mindenki számára egyértelmű volt, hogy marad a család része. Végtére is, már zsebben van egy megállapodás az idei Indy 500-asról, ahol a spanyol vezeti az egyik autójukat, így továbbra is üldözheti egyik nagy álmát: ő lehet a második pilóta, aki megnyeri a monacoi nagydíjat, a Le Mans-i 24 órás versenyt, és az Indianapolis-i klasszikust is. Az előkészületek mellett pedig a World Endurance Championshipben versenyez a Toyota versenyzőjeként és a bajnokság egyik nagy favoritja is. A Forma 1 azonban sosem került túl messze tőle.
"Tavaly nyáron több forgatókönyvet is megvitattunk. Először az Indy 500 indulást kellett biztosítani, azután télen több más dolgot is egyeztettünk, mire elérkeztünk ehhez a bejelentéshez" -mondta Fernando.
Természetesen a legnagyobb erőssége a versenyzői képessége, amit pedig csak a kormány mögött lehet kamatoztatni. Még zajlanak a tanácskozások, hogy ezek az időpontok mikor is lennének, de Zak Brown, a McLaren főnökének nyilatkozata szerint ezek nem a versenyhétvégék pénteki szabad edzései lesznek. Sokkal reálisabb forgatókönyvnek tűnik, hogy az évközi tesztek egyikén, és/vagy valamelyik Pirelli teszt sorozat alkalmával számítanak a spanyol sztárra.
"Úgy gondoljuk ez [Alonso tesztpilótaként való alkalmazása] egy fantasztikus lehetőség számunkra, sokat segíthet mind az idei autó továbbfejlesztésében és még inkább a 2020-as versenygép megtervezésében"-nyilatkozta Brown.
Alonso, a fejlesztő
A fejlesztés az, ahol Alonsonak nagy hatása lehet. Már az idei autó - az MCL34-es - kifejlesztésébe is bevonták a McLaren technológiai központjában. Rendszeres és részletes visszajelzést adott a csapatnak a felmerülő problémákról és gyengeségekről. Emellett sok időt töltött a szimulátorban is. Ezek alapján teljesen érthető, hogy Alonsonak helye van a csapat mellett, mert nagy segítség lehet a mérnököknek a különböző adatok és a pilótáktól kapott visszajelzések értelmezésében.
"Valószínűleg lesz néhány olyan eredmény, aminek a mérnökeink nem értik pontosan a hátterét vagy a változás okát. Talán egy pilóta a tervezők mögött segíthet megérteni számos történést. Ők csak látják a telemetria adatokat és azok alapján hozzák döntéseiket. "Remélem én tudok lenni a kapocs versenyző és mérnök között, aki megmondja hogyan érződik a volán mögül az adott változtatás. Igyekszem annyit segíteni, amennyit csak tudok" -nyilatkozta Alonso.
Az Indy 500-ra való felkészülés Alonso idejének nagy részét fel fogja emészteni, ami nem is meglepő annak fényében, hogy mennyire meg akarja nyerni a spanyol a versenyt. De ez nem azt jelenti, hogy nem lesz tartósan bevonva valamilyen más formában az évközi munkába, amíg több kapacitása nem lesz. Úgy tűnik valamiféle "szupertanácsadóvá" válik a spanyol, aki mindig elérhető lesz telefonon vagy Whatsapp üzenetek formájában, így részese tud lenni minden döntésnek akkor is, ha épp a világ másik felén tartózkodik edzésen vagy épp versenyen.
"Megpróbálok annyiszor ott lenni a pályánál, ahányszor csak lehetséges. Elsősorban a szezon első fele lesz nagyon sűrű számomra, így nehéz lesz megjelennem, de a programom függvényében a második félévben már többször ott lehetek. Ha pályán nem is leszek ott, de mindig kapcsolatban leszek a csapattal emailekben vagy videókonferenciákon, de a szimulátoron és megbeszéléseken is igyekszem részt venni"-mondta Alonso.
Alonso, a mentor
18 éves tapasztalatának a McLaren idei versenyzői is hasznát vehetik. Carlos Sainz és Lando Norris ketten együtt összesen 42 évesek, így csak öttel előzik meg a 37 éves Alonsot. Így a versenyzőpáros lesz a Formula 1 egyik legfiatalabb és legtapasztalatlanabb csapata. Szerencse, hogy a két spanyol pilóta (Alonso és Sainz) jó viszonyt ápol egymással, többször összejöttek már pályán kívül is, barátságuk hosszú időre nyúlik vissza. Emellett az ifjú Lando Norrist is jól ismeri Alonso, hiszen 2018-ban csapattársként indultak a Daytona 24 órás versenyen. A két ifjú titán rengeteget tanulhat a kétszeres világbajnok spanyoltól, így ellensúlyozni tudják relatív tapasztalatlanságukat.
"Mindketten jól felkészült versenyzők. De ami számomra sokkal fontosabb, hogy egyértelmű legyen, amit a pályán érzékeltek. Sokszor előfordul, hogy a versenyző mond valamit a mérnököknek, amit ők teljesen máshogy értelmeznek. Úgy gondolom itt lehet fontos az én szerepem, hogy segítsek megtalálni a közös nyelvet a két fél között" -véleményezte a témát Alonso.
Alonso számára nagyon fontos, hogy idei versenygépeket is vezessen. Ha egyszer kiszáll a Forma 1-ből, akkor nagyon könnyű elveszteni fonalat, még egy olyan tehetséges versenyzőnek is, mint Alonso. Ha néha a friss autót vezeti, miközben minden egyéb kapcsolatát megtartja a csapattal és részt vesz a fejlesztési munkában is, akkor még jövőre is nagyon vonzó célpont marad a McLaren és a többi csapat számára is.
"Úgy érzem, karrierem csúcsán vagyok, így időpocsékolás lenne, ha otthon ülnék. Nagyon jónak és versenyképesnek érzem magam mindegyik autóban, amibe mostanában beugrottam. Ha egy napon befut egy ajánlat a Forma 1-ből, ahol ismét versenyképes lehetek és nyerhetek, akkor készen kell állnom. Ez azonban nem működik, ha csak otthon ülök, frissíteni kell. Ez pedig csak úgy lehetséges ebben a pillanatban, ha valamilyen módon belefolyok a munkába és bent maradok a vérkeringésben. Most ikonikus versenyeken indulok, mert úgy érzem, életem formájában vagyok, így igyekszem annyi versenyt nyerni, amennyit csak tudok"-zárta gondolatait Alonso.
forrás: formula1.com képek forrása: formula1.com
https://www.formula1.com/en/latest/article.fernando-alonso-what-will-the-spaniard-be-doing-for-mclaren-in-2019.1OE4c5hNYhA7YlA0UL64ok.html?fbclid=IwAR3t15Z69tf8u6MbeYlGajnJamLCIhhGB5yjyN3R0QlE3svEX_eCH1KxFRI
Budai Márton